torsdag 25 augusti 2011

Tallinn Toompea/övre delen av Gamla stan




Efter två år borde jag ha sett mig less, men om sanningen ska fram älskar jag fortfarande att promenera omkring i den övre delen av Gamla stan, uppe vid Toompea. Jag brukar promenera förbi Alexander Nevsky Cathedral,Toomea castle och parlamentet och gå vidare in mot smala gränder, till sist hamnar jag oftast vid någon av de tre utsiktsplatserna. Den här tiden på året är det väldigt mycket turister, så bästa tiden för promenad där uppe är helt klart tidiga morgonen när bara du och de som sopar gatan är vaken. När solen går upp (dock ej tidigare än 07.00) hissas den estniska flaggan i Pikk Hermann-tornet vid Toomea castle och den estniska nationalsången ekar i staden. Smått fantastiskt.

Ljus och kärlek
Elba


Bilder tagna av Elba.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så vackert! älskade Tallinn.
/Sophia

Petra sa...

Vackra bilder;) Jag som tycker att det var vackert på vintern skulle nog smälla av på sommaren av allt tjusigt och foto inspirerande runt omkring i Tallinn;)

Elba sa...

Petra: Ja, en helt annan stad verkligen, Tallinn lever på sommaren!

Karin sa...

Fantastiska bilder Elin!Nu vet jag vart jag ska vända mig om jag blir Tallinnostalgisk i framtiden! :-)