fredag 26 augusti 2011

Saaremaa, Kuressaare

Towards Saaremaa
För två helger sedan behövde jag andas och komma bort ifrån "storstan", så jag köpte mig en buss/båtbiljett till Estlands största ö Saaremaa.
Ferry
Efter två timmar i buss kom vi till slut fram till färjan som skulle ta oss till ön. Jag sträckte efterlängtat på benen och satt mig på soldäck och åt min middag. Det gäller att passa på att resa, för det är verkligen billigt med inrikesresor här. Totalt tar det fyra timmar att ta sig till Saaremaas huvudort Kuressaare och biljetten går på ungefär 14 euro.
Pritsumaja
Bonus är att det är så fint i Estland. Det här är huvudgatan i Kuressaare.
lazy
Jag bodde på ett fräscht litet vandrarhem fem sekunder ifrån busstation och fem minuter ifrån huvudgatan.
Marknad
Jag vaknade utvilad på lördag morgon och gick på upptäcktsfärd.
Marknad 3
Hittade en liten marknad med blommor, kantareller, stickat och mycket mer.
Marknad 2
Jag passade på att köpa blåbär av en äldre herre.
Eesti houseSaaremaaKuressaare Episcopal Castle
Kuressaare castle.
Coffee break
Lunch och flera koppar kaffe på ett mysigt kafés veranda. Det var en liten del av min helg i Kuressaare. På söndagen kom jag tillbaka till Tallinn och kände mig mer pepp än någonsin. Åk till Saaremaa och bli glad!

Ljus och kärlek
Elba

1 kommentar:

Petra sa...

Å tänk jag som inte visste vad Saaremaa var för något som du vet, men nu vet jag. Härligt att få vara ensam ibland och andas livet. Puss