tisdag 30 augusti 2011

Höstdagar
Enligt mig är hösten officiellt här på torsdag. Kalendern visar då den 1 september. Jag försöker förbereda mig mentalt på en lite kyligare lägenhet än vanligt. Sista månaden innan de slår på värmen i mitt bostadshus brukar nämligen tendera att bli ruggig. Jag får se till att bunkra upp med massor av värmeljus innan torsdag och lägga fram den varma fleecefilten. Men jag hoppas hoppas på en brittsommar med flera soliga och varma höstdagar. Jag ser fram emot att promenera i parken i Kadriorg en solig lördag förmiddag, tillsammans med en coffee to go. Kanske från ekokafét Nop som finns just i Kadriorg.

Om det till förmodan skulle bli rusk och regn och ni befinner er i Tallinn, så rekommenderar jag er att promenera till Vene-gatan i Gamla stan. Där finns flertal ställen att värma sig hos. Kurrar det i magen? På Vene 5 ligger Elevant, min och mina vänners favorit när det kommer till indisk mat. Varmt och hemtrevligt, och om det är extra kallt ute eldar de i den öppna spisen. Annars värmer maten bra, och mätt blir man minsann. Huvudrätterna ger dig en rejäl portion gryta, ris, sallad och varmt bhatura-bröd. Elevant är dessutom en dröm för oss vegetarianer då de är ett av få ställen i Tallinn som erbjuder så otroligt många vegetariska alternativ.

Och om du nu inte är hungrig, gå till Elevant ändå. Jag hade tänkt tipsa om något kafé på Vene-gatan, men låter bli denna gång. Elevant har nämligen världens godaste indiska kaffe. Du får in en kaffekanna som räcker i timmar och som doftar fantastiskt av bland annat kardemumma, kanel och ingefära.


Restoran Elevant


Bild: Nathan Wind (klicka på bild för källa)
Ljus och kärlek
Elba


Nop
J. Köleri 1, 10150 Tallinn
Elevant
Vene 5, 10123 Tallinn

2 kommentarer:

sophia sa...

åh ja, det skulle inte vara helt fel med Elevant-mat! :D såå gott

Elba sa...

Sophia: Eller hur! Det var flera flera veckor sedan jag var där sist, kom hit och ät med mig!