fredag 26 augusti 2011

God morgon fredag!

Precis ätit min frukost bestående av en tallrik keefir (estniska motsvarigheten till fil) med lite annat smått och gott. Jag är redo att starta igång helgen! Just nu pågår festivalen Stalking Stalker, med fokus på musik, bildkonst och film. Det mesta av festivalen äger rum vid ett ställe som jag faktiskt ännu inte besökt, Katel kulturfabrik (kultuuriKatel), som ligger vid hamnen. Ryska regissören Andrei Tarkovski skapade hans film Stalker just där vid Katel. Ikväll är det konserter och under hela helgen visas olika filmer.

Annars pågår även The east by northeast Asian filmfestival i helgen, Forneldarnas natt på lördag och öppning av en utställning med smycken och ett rymdslott (?).

Själv är jag sugen på att promenera kulturkilometern från hamnen ända ut till Kopli. Jag funderar också på att besöka Rotermann-kvarteret och gå på en utställning med nordiska modeillustratörer, där svenska Lovisa Burfitt bland annat ställer ut. Eller varför inte vara lite turist och promenera alla trappor upp till Sankt Olavs kyrka?

Men först väntar en springtur och några timmars jobb!

Ljus och kärlek
Elba

Inga kommentarer: