fredag 2 september 2011

Helg och gatufestival
Ett kvarter bort ifrån där jag bor finns ett område som heter Uue Maailm, som betyder den nya världen på svenska. Och där finns ett huskollektiv, även vad jag ibland brukar kalla hippiehuset, kanske inte helt politiskt korrekt, men jag menar det med kärlek. Huset är öppet för alla, du kan gå förbi och ta en kopp kaffe, eller bara gå in och säga hej och se vad som händer. Ibland anordnar de filmvisningar, ibland konserter och då och då utställningar.

Det var under 2006 som ett gäng lokalinvånare samlades och hade samma idé om att skapa ett öppet trevligt grannskap där folk vill bo. Sedan dess har Uue Maailma Seltsi, The new world community (som de också kallas på engelska), funnits, och i helgen sker årets höjdpunkt i området - närmare bestämt Uue Maailma streetfestival!

Under lördag och söndag stoppas all trafik och området förvandlas till en levande gatufestival med matmarknad, konserter, kaféer, utställningar och workshops. Jag ska själv försöka att besöka festivalen under båda dagarna, förra året var jag nämligen i Grekland och missade eventet, men i år är jag här och ser fram emot att se när festivalen tar över hela grannskapet med teaterföreställningar i övergivna bortglömda trädgårdar, utställningar i parken, gatukaféer och massa levande musik och uppträdanden på gatorna.

Nämnde jag att jag är pepp?


Ljus och kärlek
Elba

Uue Maailma Seltsi
Koidu 82, Tallinn 10139

1 kommentar:

Petra sa...

Å vad härligt att vara pepp,,,ge mig lite;) Pözz